“Aktiomatkat ovat olleet mahtavia!”

Siiri on kotoisin Nastolasta.

Siiri on saanut Ison Kirjan opiskelukavereista parhaita ystäviä, joiden kanssa tehdyt aktiomatkat ovat innostaneet reissaamaan yhdessä myös opiskelun ulkopuolella. Kaksoistutkintoa seurakuntatyöstä suorittava Siiri on tällä hetkellä seurakuntaharjoittelussa Varkauden helluntaiseurakunnassa.

Siiri Kaski, 20 vuotta, on kotoisin Lahden Nastolasta. IK-opistossa toista vuotta opiskeleva nuori nainen naurahtaa, ettei ole hän kasvanut kaupungin sykkeessä, minkä vuoksi hän valitsi opiskelupaikakseen Ison Kirjan kampuksen. “Keuruun rauha ja kaunis miljöö houkuttelivat enemmän.”

Ystäviä Isossa Kirjassa.

Kaksivuotisella CORE 2.0 -seurakuntalinjalla opiskeleva Siiri tuli raamattukouluun suoraan lukiosta. Silloin opiskelu alkoi vuoden mittaisella CORE 1.0 -raamattulinjalla. “Päällimmäisenä oli nälkä Jumalan sanaa kohtaan. Halusin oppia lisää Hänestä, joka minut oli kutsunut”, hän kuvailee.

Opinnoissaan Siiri tähtää IK-opiston ja AC:n, eli Alphacrucis Collegen, yhteiseen Bachelor of Theology -tutkintoon. “Valitsin kaksoistutkinnon, koska ajattelin sen kautta saavani vielä enemmän tietoa ja taitoa uskosta, Raamatusta ja käytännöstä”, hän avaa motivaatiotaan. “Lisätehtävät ovatkin opettaneet paljon, sillä esseitä tehdessä oppii tutkittavasta aiheesta valtavasti.”

Espanja-Marokko-aktiosta syksyltä 2023

Parhaita ystäviä ja reissukavereita

IK-opistossa opiskeleminen on antanut Siirille konkreettisen työkalun ja tavan vastata Jumalan antamaan kutsuun. “Opiskelu varustaa minua uskovana ja avaa mahdollisuuksia hengellisen työn kentälle”, Siiri summaa.

Raamattu- ja opetuslapseuskoulun yhdistelmä CORE 1.0 sisältää syyslukukaudella aktiomatkan Suomessa tai ulkomailla. Omassa aktiossaan Siiri suuntasi ryhmän kanssa Espanjaan. Vuotta myöhemmin hän osallistui jälleen Espanjan aktioon, jossa käytiin sillät kertaa myös Marokon puolella. Tällöin Siiri toimi ryhmässä apuohjaajana. “Aktiomatkat ovat olleet mahtavia ystävien kanssa - ja IK-kavereiden kesken on matkusteltu koulun ulkopuolellakin!”, hän hehkuttaa. 

IK-opistossa opiskelu onkin antanut Siirille paljon muutakin kuin tietoja ja taitoja, nimittäin ystäviä. “Opistolla parasta on ehdottomasti ollut se, että on saanut opiskelukavereista parhaita ystäviä, joiden kanssa voi jakaa tätä uskonelämää”, Siiri hymyilee. “Yhteishenki on ylipäätään huippu ja yhdessä tehdään paljon!”

Varkaudessa: Pääsiäisvaellus -näytelmäviikolta

Harjoitteluseurakunnasta rakas paikka

Tällä hetkellä Siiri tekee opintoihinsa kuuluvaa seurakuntaharjoittelua viettäen puoli vuotta Varkauden helluntaiseurakunnassa. Rutiininomaisiin opiskelupäiviin verrattuna harjoittelu on ollut monipuolista. “Harjoittelussa miltei joka päivä on erilainen ja tehtävät vaihtelevat usein.”

Siiri on saanut olla mukana laajasti seurakunnan toiminnassa. Hänellä on vaihtelevia vastuita mm. nuortenilloissa, rukoustilaisuuksissa, ylistysharkoissa, viikkopalaverissa, nuorten solussa ja jumalanpalveluksissa. “Seurakuntatyöhön erittäin laajasti tutustuminen on rikastuttanut ja opettanut paljon”, Siiri kehuu.

Henkilökohtaisesti hienointa antia harjoittelussa Siirille on ollut hänen kokemansa yhteys. “Harjoittelussa parasta on ollut tämä seurakunta, joka on tullut erittäin rakkaaksi. Nyt vielä enemmän ymmärrän, mitä tarkoittaa olla yhtä. Toivoisin kaikkien kokevan samankaltaista kristittyjen yhteyttä, jota Jeesus itsekin meille rukoili Johanneksen evankeliumissa!” (Joh. 17:20-23)

Varkaudessa: ylistysharkoista

Unelmia kohti

Siiri kokee, että Jumala on laskenut hänen sydämelleen monia unelmia. Opiskelu IK-opistossa on rohkaissut häntä ottamaan askeleita niitä kohti - ja osaa unelmista hän on päässyt jo toteuttamaankin. 

“Esimerkiksi viime syksynä rohkaistuin lähtemään mukaan ylistykseen, joka oli palanut sydämelläni jo noin neljä vuotta”, Siiri kertaa. “Jumala valmisti minua hiljalleen sitä kohti, ja nyt saan tehdä sitä koko sydämestäni.” Kun aika oli oikea, Siiri sai nähdä Jumalan toteuttavan unelman, jota hän ei ollut osannut edes rukoilla!

“Tällä hetkellä suurimpana unelmanani on päästä tekemään tulevaisuudessa hengellistä työtä, joka edistää Jumalan valtakuntaa aktiivisesti”, Siiri haaveilee.

Hän kannustaa silti muitakin, kuin seurakuntatyöhön tähtääviä, hakeutumaan IK-opistoon. “Suosittelen opiskelua jokaiselle, joka on valmis haastamaan omia näkemyksiään uskosta”, Siiri heittää.Hänen mukaansa CORE 1.0 -raamattulinja antaa hyvän kokonaiskuvan Raamatusta. CORE 2.0 -seurakuntalinja puolestaan sukeltaa pintaa syvemmälle.


Haku tuleviin koulutuksiin on nyt auki!