Joulun keskipiste

Joulun keskipiste

Jeesus Kristus on koko Raamatun keskipiste. Hän kulkee punaisena lankana jokaisessa kirjassa ja kokonaisuudessa. Voimme nähdä Messiaan syntymän ennustettuna jo Raamatun ensilehdillä (1. Moos. 3:15). Joulu on aikaa, jolloin keskitymme juhlimaan Jeesuksen syntymää. Onko Jeesus tosiasiallisesti tullut maailmaan juuri tähän aikaan vuodesta, sitä emme voi varmasti tietää. On kuitenkin tärkeää, että muistelemme tilannetta, joka muutti koko ihmiskunnan historian.

Lupaukset Kristuksesta annettiin jo hyvin varhain. Syntiinlankeemuskertomuksessa Jumala kiroaa käärmeen, mutta antaa samassa yhteydessä ensimmäisen lupauksen tulevasta Vapahtajasta. ”Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän" (1. Moos. 3:15). Tämä lupaus vaimon siemenestä täyttyi Kristuksessa. Aadamin ja Eevan synnin seuraukset olivat erottaneet ihmisen Jumalasta. Tässä raamatunkohdassa näyttäisi olevan ensimmäinen tilanne, jossa Jumala armossaan lupaa pelastussuunnitelman, jonka kautta ihmiskunta lunastettaisiin synnin vallan alta. Vaimon siemen kuvaa neitseestä syntynyttä Jeesusta, joka tulisi saavuttamaan voiton.

Ensimmäinen viittaus tulevaan Pelastajaan on hämmästyttävän tarkka. Arkeologisten löytöjen perusteella voimme tietää, että ensimmäisen vuosisadan ristiinnaulitsemiset suoritettiin lyömällä naula kantapään läpi. Ihmisen langetessa syntyi juopa ihmisen ja Luojan välille. Jumala lupasi kuitenkin apunsa. Siemen merkitsee Vanhassa testamentissa jälkeläistä. Sana on yksikössä ja tarkoittaa siis vain yhtä henkilöä, eli Jeesusta. Uuden suomalaisen käännöksen jakeessa käytetään sanaa ”hän” puhuttaessa käärmeen pään murskaajasta. Tätä kohtaa on totuttu kutsumaan alku- eli protoevankeliumiksi. Tästä kului vielä kauan, ennen kuin Maria synnytti Pojan, josta oli tuleva tämä käärmeen pään murskaaja. Jumala on kuitenkin aikataulussaan tarkka.

Naisen asema on Vanhan testamentin kertomuksissa hyvin erilainen, kuin aikansa muissa kulttuureissa. Naisia ei tuohon aikaan pidetty tasa-arvoisessa asemassa miesten kanssa ja heillä ei käytännössä ollut minkäänlaisia oikeuksia, jotka turvaisivat aseman yhteiskunnassa. Raamatussa nainen on kuitenkin alusta saakka ollut Jumalan luoma arvokas ihminen. Israelin kansan keskuudessa naisen asema oli muihin kansoihin nähden keskivertoa parempi. Jumala edusti oikeudenmukaisuutta.

Jeesus oli rakkauden ja nöyryyden ilmentymä. Hän syntyi Beetlehemissä, mutta kasvoi Nasaretin kaupungissa, jota paikkana aliarvioitiin. Hän kasvoi puusepän poikana ja opetti, että ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Hän auttoi köyhiä ja söi publikaanien kanssa.  Ensimmäinen ennustus, joka tulevasta Vapahtajasta on ilmoitettu, annetaan heti syntiinlankeemuskertomuksen jälkeen. 1. Mooseksen kirjan alkulehdillä näemme pelastushistoriallisen välähdyksen tulevasta, joka tulisi toteutumaan ihmisen, naisen kautta. Tämä puhuu omaa kieltään arvomaailmasta, joka edustaa Kristuksen valtakuntaa.

Kristus rikkoi kaikkia aikansa odotuksia siitä, millainen Messias tulisi olemaan. Hän ei ollut poliittinen johtaja, eikä tullut suurilla sotavaunuilla. Hän syntyi puutyöläisperheeseen ja sai juutalaisen kasvatuksen. Jumala olisi voinut lähettää Poikansa maailmaan ilman ihmisen osallisuutta asiaan. Jumala valitsi kuitenkin toisin.

Jumala tuli ihmiseksi maailmaan Jeesuksessa. Motiivina oli ihmisen mahdollisuus pelastukseen sekä ennallistettuun suhteeseen Luojan ja luodun välillä. Aikamme kulutusyhteiskunta keskittyy kristittyjen juhla-aikana usein epäolennaisiin asioihin. Miettikäämme joulun todellista merkitystä ja antakaamme arvo Hänelle, joka syntyi eräänä yönä pieneen talliin. Puitteet eivät olleet kovin loistokkaat, mutta Hänen syntymänsä tarkoitus näkyy pelastuksessamme nyt ja tulevina aikoina.